otroghet.. det straffas på visa ställe, men här är det bara moralisk fel

Jag vet att Staden och Kyrkan är inte längre ett som de var tidigare. Men våra lagar världen över är mer eller mindre reglerade religioner.
 De tio budorden  var regler för hur människorna skulle leva, som Gud gav till Moses enligt Gamla testamentet (2 Mos. 20). De tio budorden lyder sålunda, i något förkortad version:
  1. Du skall inga andra gudar hava jämte mig. Du skall icke göra dig något beläte eller någon bild, vare sig av det som är uppe i himmelen, eller av det som är nere på jorden, eller av det som är i vattnet under jorden. Du skall icke tillbedja sådana, ej heller tjäna dem.
  2. Du skall icke missbruka HERRENS, din Guds, namn, ty Herren skall inte låta den bli ostraffad som missbrukar hans namn.
  3. Tänk på sabbatsdagen, så att du helgar den.
  4. Hedra din fader och din moder på det att det må gå dig väl och du må länge leva i ditt land.
  5. Du skall icke dräpa.
  6. Du skall icke begå äktenskapsbrott.
  7. Du skall icke stjäla.
  8. Du skall icke bära falskt vittnesbörd mot din nästa.
  9. Du skall icke hava begärelse till din nästas hus.
  10. Du skall icke hava begärelse till din nästas hustru, ej heller till hans tjänare eller hans tjänarinna, ej heller till hans oxe eller hans åsna, ej heller till något annat som tillhör din nästa.

Idag har vi ett lagstraff på Icke dräpa, Icke stjäla, Icka bära falsk vittnesbörd mot din nästa..

Men vad hände resten? vi ansåg att de inte var lika viktigt eller?
Vi får straff när vi ljuger i domstol men när vi ligger med kompisen fru/man då är det bara "moralisk fel".

Jag tror på gud, men är inte så värst religiös, tror inte på religioner. Det är styrt av människor och då blir det bara fel.

Jag läste i en bok att i Honkong är en hustru  tillåten enligt lag att döda sin otrogne maken, men bara om hon gör det med sina bara händer. Malens älskarinna däremot, kan dödas å vilket sätt som helst.. .
Det lätt frestande när jag väl hörde det, men tänk hur många jag hade dödat då.. oj..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0